Geen auto geselecteerd om de goederen te zien, selecteer de auto waarvan u de onderdelen zoekt.
In deze categorie van auto-onderdelen kunt u de nieuwtjes volgen om te weten welke producten recent aan ons gamma zijn toegevoegd. Houd er rekening mee dat deze lijst producten voor alle auto's bevat. Zorg er dus voor dat u de juiste auto-onderdelen kiest. Onderdelen voor uw auto in de categorie "Claxon" worden pas weergegeven nadat u het gewenste model hebt geselecteerd en op de knop 'Kies voertuig' hierboven hebt geklikt.
Ja. De artikelen kunnen worden opgehaald in de winkel van Signeda, die zich bevindt in Palenrij 2B, 5411LX Zeeland.
CLAXON 8651047050 | CLAXON PSGFD1050A | CLAXON PSG1015A | CLAXON PSG1004A | CLAXON PSGDG1052O | CLAXON PSGDG1051O | CLAXON PSGDG1050O | CLAXON PSGFD1020O | CLAXON PSGFD1010O | CLAXON PSG1003A |
CLAXON PSGDG1050O | CLAXON PSGFD1050A | CLAXON PSGFD1010O | CLAXON PSGFD1020O | CLAXON PSG1004A |
Een claxon is een elektrisch apparaat dat een luid geluid produceert om de aandacht van andere weggebruikers te trekken en ongelukken op de weg te helpen voorkomen. De claxon is tegenwoordig een verplicht onderdeel van elke auto. Hoewel de claxon een noodzakelijk onderdeel is van verschillende voertuigen, wordt hij in de verkeersregels van verschillende landen slechts als laatste waarschuwingsmiddel beschouwd. De algemene consensus is dat geluidssignalen alleen worden gebruikt in noodsituaties die de snelle aandacht en reactie van weggebruikers vereisen.
Claxons die in verschillende personenauto's zijn geïntegreerd, lijken qua componenten en werkingsschema sterk op elkaar. Een claxon voor een auto bestaat meestal uit drie hoofdonderdelen: een activeringsknop, een activeringsrelais en een geluidsdrukgenerator.
Wanneer de automobilist op de claxonknop op of naast het stuur van de auto klikt, activeert hij een reeks apparaten in het audiosysteem die niet met het blote oog zichtbaar zijn. Door op de claxonknop te drukken, wordt een relais geactiveerd dat een drukgenerator inschakelt. De drukgenerator genereert middenriftrillingen die luchtdrukgolven creëren die in de omgeving duidelijk hoorbaar zijn in de vorm van een waarschuwingsgeluid. In slechts enkele milliseconden wordt de druk op een eenvoudige knop omgezet in een hoorbaar signaal, en de meeste bestuurders hebben geen idee hoe geavanceerd hun waarschuwingssysteem is.
Interessant genoeg vielen de eerste hoorbare claxons in auto's bijna samen met de ontwikkeling van auto's zelf. Aan het einde van de 19e eeuw (1897) was de eerste auto met een hoorbaar geluidssignaleringssysteem al op de weg.
Het is waar dat de eerste claxons aanzienlijk verschilden van moderne signaleringssystemen. De eerste autosignalen waren puur handmatig. De claxon, die aan de carrosserie van de auto was bevestigd, bestond uit een metalen buis met aan het andere uiteinde rubberen luchtcompressoren. De automobilist moest met zijn hand in de rubberen compressor knijpen om weggebruikers met een hoorbaar signaal te waarschuwen. Een opvallend nadeel van de eerste geluidssignalen was het gebruiksgemak. Aan de andere kant, met een topsnelheid van slechts ~30 km/u, waren geluidssignalen minder vaak nodig.
Het is vermeldenswaard dat het principe van de eerste geluidssignalen tot op de dag van vandaag met succes is gehandhaafd. Vandaag de dag wordt de draagbare handhoorn - een modernere versie van zijn voorganger - nog steeds gebruikt als middel om anderen te waarschuwen en te informeren. Het handsignaal wordt echter niet meer in auto’s gebruikt, maar bijvoorbeeld op bouwterreinen, bij massabijeenkomsten en op andere soortgelijke plaatsen waar een middel nodig is om informatie te geven die het omgevingsgeluid overstemt.
Handbediende claxons in auto's werden snel vervangen door elektrische hoorbare geluidswaarschuwingssystemen. Deze verschenen aan het begin van de 20e eeuw. Elektrische claxons bestonden uit een eenvoudiger drukgenerator die rechtstreeks op de accu van de auto was aangesloten.
Het is interessant dat in de loop van de tijd niet alleen het werkingsprincipe van claxons, maar ook hun geluidstoon en signaalvolume sterker zijn veranderd. De eerste geluidssignalen waren behoorlijk krachtig, maar ook extreem luidruchtig. Het was extreem moeilijk om hun geluidsniveau aan te passen en te regelen. Moderne claxonsystemen zijn iets stiller dan hun voorgangers, maar het geluid zelf is veel zachter, geconcentreerder en daarom beter hoorbaar in de omgeving.
Moderne claxons hebben vrij duidelijke technische vereisten. Signalen moeten een geluidsniveau tussen 90 en 110 decibel hebben. Het signaalvermogen moet tussen 50 en 100 watt liggen. De geluidsfrequentie moet binnen het bereik van 300-500 hertz liggen, zodat het onderscheidende geluid van het signaal in lawaaiige omgevingen herkend wordt.
In de e-shop van Signeda kunt u gemakkelijk verschillende actieve en passieve voertuigveiligheidsonderdelen kiezen en bestellen, aangepast aan uw automodel. Van claxons en veiligheidsgordels tot hoogwaardige bumpers, motorkappen en andere onderdelen die de veiligheid van de auto helpen garanderen. Wij verkopen gecertificeerde onderdelen van originele en alternatieve fabrikanten. Wij garanderen onze klanten niet alleen concurrerende prijzen, maar ook een snelle en veilige levering van bestellingen.